Verta trumpai apžvelgti, kaip vyksta e-parduotuvių kūrimo procesas, kokios klaidos yra dažniausiai daromos ir ko reikia, kad projektas būtų sėkmingas.
Kas lemia Jūsų internetinės parduotuvės sėkmę? Analizavome savo klientų pardavimų statistiką, investicinę grąžą į internetinės parduotuvės sukūrimą. Padarėme išvadas:
didžioji dalis klientų, užsimodami įkurti e-parduotuvę nepagalvoja apie viso verslo proceso planavimą, ateitį, būsimas investicijas, aptarnavimą, palaikymą, kitus dalykus. Pabandysime Jums trumpai paaiškinti viso internetinės parduotuvės proceso veikimo principą, daromas klaidas.
E-parduotuvės struktūros svarba pardavimams
Pirmiausiai reiktų įsivertinti investicines galimybes į internetinės parduotuvės sukūrimą. Kaina gali kisti, priklausomai nuo pageidaujamo sistemos funkcionalumo ir dizaino. Dažnai klientai nori sutaupyti nesuprasdami, kurioje vietoje pinigų sutaupymas vėliau darys įtaką pardavimų skaičiui. Vienas iš svarbiausių internetinės parduotuvės veiksnių yra jos užsakymo proceso paprastumas, navigacijos intuityvumas, prekės paieškos filtrai, kokybiškas prekės aprašymas ir nuotraukos.
Klientai dažnai sako: „mes norime nebrangios parduotuvės su paprastu dizainu“. Tokia frazė reiškia, kad klientas dar nesupranta, ką reiškia žodis „paprastas“ ir „prastas“. Tai dažniausiai asocijuojasi su mintimi „kuo pigiau“. Tai yra visiškai normalu, turime sprendimą ir tokiems klientms – tai internetinės parduotuvės diegimas, panaudojant profesionaliai paruoštą dizaino šabloną.
Yra atliekama begalės tyrimų, kurie matuoja internetinės parduotuvės vartotojo elgsenos pokyčius, po atliktų elektroninės parduotuvės tam tikrų pakeitimų. Pavyzdžiui, kategorijų medžio pozicijų pakeitimas, šrifto dydžio pakeitimas, spalvų deriniai, prekių blokų atvaizdavimas, krepšelio žingsnių modifikavimas, naujienlaiškių dizaino formatas, ir kt.
Nepatyrę projektų vadovai dažnai padaro klaidų jau pirmajame etape, kai reikia nubraižyti internetinės parduotuvės blokų schemą, kuri vėliau būna perduodama vizualizuoti web dizaineriams. Taigi įvardijame pačią pirmąją klaidą, kuri lemia internetinės parduotuvės nesėkmę – tai internetinės parduotuvės struktūra(blokų išdėstymas). Savo klientams visada siūlome logišką ir vartotojams patogią internetinės parduotuvės struktūrą ir navigaciją (ang. UX – User Experience)
E-parduotuvės užsakymo procesas
Labai svarbus yra ne tik puiki internetinės parduotuvės struktūrą, bet ir paprastas apsipirkimo procesas. Internetinėje parduotuvėje reikia sutelkti dėmesį į apsipirkimo žingsnius. Čia galioja viena taisyklė – kuo paprasčiau, tuo geriau. Ilgos ir sudėtingos užsakymo formos labai gąsdina pirkėjus. Dažnai tokiose vietose pirkimas nutrūksta. Šiam procesui stebėti yra diegiamos specialios programos(HotJar). Jos leidžia identifikuoti, kurioje vietoje pirkimas internetu nutrūko ir puslapis buvo išjungtas.
Kitaip tariant, vartotojas įsidėjo prekę į krepšelį ir nusprendė ją įsigyti, tačiau pamatęs pamatęs 6 užsakymo žingsnius persigalvojo. Ilgos užsakymo formos gąsdina pirkėjus ir jie tiesiog tingi jas pildyti. Mes žinome, kad padėti pirkėjui kuo paprasčiau pabaigi registraciją ir sėkmingai užbaigti pirkimą internetu.
Pavyzdys: Ar žinojote? Internetinių parduotuvių pirkėjus labai erzina pašto kodo nežinojimas užsakymo metu. Klientas yra priverčiamas išeiti iš internetinės parduotuvės į www.post.lt ar kitą sistemą, tam, kad pažiūrėtų savo pašto kodą. Lietuvoje galima nesunkiai įdiegti registrų centro duomenų bazę į internetinę parduotuvę, pašto kodo laukas užsipildo pats kai yra įrašomas gatvės pavadinimas. Tai yra paprastas ir pigus sprendimas, kuris padidina parduotuvės konversiją net kelioliką procentų.
Ar dizainas turi įtakos internetinės parduotuvės pardavimams?
Labai dažnai e-parduotuvės dizainas yra paliekamas spręsti tik web dizaineriams. Po to vyksta diskusija tarp užsakovo ir dizainerio dėl internetinės parduotuvės korekcijų. Dažnu atveju laukia ilgas, nuobodus darbas „šlifuojant“ grafinius diziano elementus, kol gaunamas norimas rezultatas. Kad taip nenutiktų, pirmiausiai reikia pasiruošti internetinės parduotuvės prototipą arba, kitaip tariant, schemą(apie tai jau rašėme anksčiau). Tik tada pradėti dizaino darbus.
Patyręs dizaineris visada žinos apie spalvų psichologijos daromą įtaką internetinės parduotuvės pardavimams, todėl šią vietą turi atlikti profesionalus dizaineris. Akiai patrauklus, lengvas internetinės parduotuvės dizainas, lengvai įskaitomas šriftas, didelės ir kokybiškos prekių nuotraukos, formuoja teigiamą internetinės parduotuvės įvaizdį ir pasitikėjimą pardavėju. Savo ruožtu tai didina pardavimų apimtis. E-parduotuvė be profesionalaus dizaino yra iškart pasmerkta mažesniems pardavimams
Internetinės parduotuvės rinkodara
Šia tema būtų galima labai daug ką parašyti, bet paminėsime tik svarbiausius aspektus, kurie yra reikšmingi. Dažnas internetinės parduotuvės savininkas susikuria internetinę parduotuvę ir tikisi, kad užsakymai pradės plūste plūsti. Deja, taip tikrai nėra. Internetinė parduotuvė yra tik įrankis, kūri reikia teisingai panaudoti su internetinio marktingo pagalba.
Internetinės parduotuvės savininkas turi suprasti vieną dalyką, kad svarbiau yra sugrįžtantys pirkėjai, nei nauji. Žinoma, svarbūs ir vieni, ir kiti, bet sugrįžtantys internetinės parduotuvės pirkėjai rodo, kad daug ką padarėte teisingai. Jei pirkėjai negrįžta – laikas susimąstyti kas yra negerai su Jūsų internetine parduotuve, aptarnavimu ar pristatymu.
Išvardinsime pačius elementariausius, bet svarbius internetinės parduotuvės rinkodaros veiksnius, kurie padeda internetu parduoti daugiau:
- Optimizavimas paieškos sistemoms (angl. SEO);
- Google adwords raktinių žodžių reklaminės kampanijos;
- Socialinių tinklų (Facebook, Youtube, Twitter, Instagram, TikTok, Linkedin ir k.t.) reklaminės kampanijos;
- Nuolatinis kokybiškų naujienlaiškių siuntimas esamiems vartotojams su nuolaidos kodais ir spec.pasiūlymis;
- Nuolatinė internetinių parduotuvių statistikos analizės;
- Internetinės parduotuvės rinkodaros moduliai: lojalumo sistema, akcijos, dovanų kuponai, kainų diferencijavimas, premijos už naujienlaiškio prenumeratą, nuolaida pirmam užsakymui, elektroniniai pinigai, kainų stebėjimo moduliai, pageidavimų sąrašai ir kt.;
- Nuolatinis straipsnių rašymas apie susijusias prekes ar paslaugas.
Savo klientus visada konsultuojame internetinės rinkodaros ir klausimais ir parenkame optimaliausią rinkodaros planą
E-parduotuvės sandėlis, likučiai, buhalterija
Prieš pradedant bet kokią internetinės parduotuvės reklaminę kampaniją (be to internetinė parduotuvė negali egzistuoti), reikia idealiai sutvarkyti pagrindinius internetinės prekybos procesus:
prekių tiekimo užtikrinimas;
internetinių bankinių atsiskaitymų sistemos veikimas (bank-link);
automatinis prekių likučių atnaujinimas elektroninėje parduotuvėje iš sandėlio programos;
automatinis prekių likučių atnaujinimas sandėlio programoje po sėkmingo pirkimo internetinėje parduotuvėje;
automatinis informacijos perdavimas kurjeriams po sėkmingo pirkimo;
nepriekaištinga informavimo sistema elektroniniais ar sms laiškais apie sėkminga registraciją, pirkimą, užsakymo išsiuntimą, pinigų gavimą, t.t.
Internetinių parduotuvių pirkėjai labai nemėgsta, kai jiems paskambina internetinės parduotuvės pardavėjas ir pasako, kad šiuo metu prekės sandėlyje nėra. Didelė tikimybė, kad pirkėjas daugiau čia nebepirks.
E-parduotuvės pristatymo, atsiskaitymo būdai
Dažnas internetinės parduotuvės savininkas nesusimąsto apie tai, kad pardavimai internetinėje parduotuvėje galėtų būti kur kas didesni, jei būtų įdiegti internetinių atsiskaitymų, kurjerių procesoriai. Viena iš dažniausių pirkimo nutraukimo priežasčių – nėra atsiskaitymo už prekes galimybės. Neretai tenka matyti tokias parinktis kaip: „išankstinis užsakymas pavedimu“ arba „sumokėsiu už prekes atsiimdamas jas parduotuvėje“. Logikos čia mažai, nes internetinė prekyba yra ne turgus. Pirkėjas perka dėl to, kad būtų galimybė sumokėti internetu, gauti prekes neišėjus iš namų. Jūsų internetinės parduotuvės pirkėjus taip pat labai gąsdina nežinojimas kas, kada pristatys Jūsų prekes. Visada parašykite, kas ir kaip prekes pristato. Pvz.: DPD, DHL, UPS, Omniva, Lp Express ir panašiai. Būtina visada pabrėžti, kad bet kuriuo atveju pirkimas iš Jūsų internetinės parduotuvės yra nemokamas (pristatymo kainą geriau įtraukti į prekės kainą). E-parduotuvių kūrimas be kurjerių integracijos taip pat nieko gero nežada.
Tinkamas informacijos apie prekę pateikimas internetinėje parduotuvėje, tekstų kūrimas.
Labai svarbus yra tvarkingas prekių pateikimas internetinėje parduotuvėje. Aukštos kokybės nuotraukos, ne per maži ir ne per dideli teksto šriftai, malonios akiai teksto spalvos. Viena dažniausiai daromų internetinių parduotuvių savininkų klaidų yra mažų nuotraukų užkrovimas į sistemą. Nėra blogiau, kai paspaudus ant prekės nuotraukos, vietoje to, kad ji padidėtų, – ji dar labiau sumažėja. Tokios prekės pardavimas internete yra praktiškai neįmanomas.
Šiuolaikinėse internetinėse parduotuvėse labai dažnai yra naudojami 3D objektai, kurie padeda pirkėjui geriau suprasti, ką jis perka.
Efektyvu paskelbti vaizdinę informaciją apie prekę. Į pagalbą galima pasitelkti, „Youtube“ paslaugas. Būtų idealu, jei patys padarytumėte trumpą vaizdo filmuką apie parduodamą prekę ir su savo logotipu įdėtumėte į „Youtube“. O tada iš „Youtube“ šią informaciją įdėtumėte į savo internetinę parduotuvę. Tai pat svarbu internetinėje parduotuvėje tinkamai pateikti tekstinę informaciją apie prekę su tvarkingai išdėliota atributų lentele.
E-parduotuvių prekybos partnerių tinklas
Labai dažna klaida, kurią daro dažnas pardavėjas – internetinio tinklo partnerių nebuvimas. T.y. bandymai viską parduoti pačiam su didžiausia pelno marža. Deja, ne viskas taip paprasta. Čia puikiai tinka posakis: „Vienas lauke ne karys“. Reikia nuolat plėsti prekybos partnerių tinklą, ieškoti techninių galimybių tai įgyvendinti. Pavyzdžiui: prekių eksportas į kitą internetinę parduotuvę ar prekybos tinklą XML formatu(pigu.lt, eshops.lt, turgus+, ebay, amazon ar kitą). Tokiu atveju daugiau nei kelis kartus išplėsite galimybes parduoti savo prekes internetu.